1. Skip to navigation
  2. Skip to content
  3. Skip to sidebar




ALT DETTE ER DERES! ALBERT MERTZ 100 ÅR

26. sep. 2020 - 31. jan. 2021
ALT DETTE ER DERES! ALBERT MERTZ 100 ÅR

Albert Mertz, Alt dette er Deres!, 1962. Foto: Anders Sune Berg

❤️❤️❤️❤️❤️Alt dette er Deres! Albert Mertz 100 år ville være fyldt 100 hvis ikke han var død for 30 år siden. "Men udstillingen 'Alt dette er Deres!' er en ren genoplivelse" Politikken

"... eksemplarisk og generøst lukker verden op årti for årti, med små perler af billeder med humor, varme og klogskab" Weekendavisen

 

Fra han debuterede som 14-årig til han døde som 70-årig var den danske kunstner Albert Mertz konstant eksperimenterende og stillede de fundamentale spørgsmål ”hvad er kunst?" og "hvilket forhold har kunst til virkeligheden?” I anledning af 100-året for Mertz' fødsel vil udstillingen repræsentere de mange forskellige sider af hans produktion

 

Albert Mertz, Fløjtemand (1952),  Holstebro Kunstmuseum, fotograf: Per Andersen


Et møde med Mertz’ (1920-1990)  livsværk er som en rejse gennem en række af det 20. århundredes forskellige kunstneriske strømninger. Han forfulgte sine kunstneriske tanker gennem at hav af forskellige medier og udtryk: Fra surrealisme, over film, abstrakt realisme, collage, assemblage, pop-kunst, konceptuelt maleri og på skrift i artikler og notesbøger.

 

Albert Mertz, Alt dette er Deres! (1962),  Sorø Kunstmuseum, fotograf: Anders Sune Berg


Udstillingstitlen Alt dette er Deres! er taget fra et af Albert Mertz’ pop-inspirerede malerier. Titlen antyder dels hans brug af reklamer og deres salgsretorik, og dels hans insisterende henvendelse til beskueren.


Albert Mertz Signalmand (1982)  Sorø Kunstmuseum, foto: Anders Sune Berg

 

Rød + blå

I løbet af sin produktion undersøgte Mertz på forskellig vis kunstens væsen bl.a. ved at forenkle maleriet og reducere det til de enkelte bestanddele: figurer, strukturer, penselstrøg, farver, former og rammen. Omkring 1970 havde han kogt maleriet ned til farverne rød og blå, der siden blev hans genkendelige signatur.

Albert Mertz Døren er åben (1967), Holstebro Kunstmuseum, foto: Ole Mortensen

 

De to farver kunne betyde alt og intet, alt efter konteksten og beskuerens associationer. Det, der stod tilbage, var kunstens evne til at stille spørgsmål til beskueren og dens konkrete nærvær i rummet. Værkerne skulle aktivere beskueren ved at rykke ved vores forventninger til kunsten og få os til at tænke med.

Mertz_bemalet tv

Albert Mertz Bemalet tv-apparat (1988) Sorø Kunstmuseum, foto: Lea Nielsen


Det rene og det urene
Udstillingen er lagt tematisk an frem for kronologisk. Temaerne bevæger sig, ligesom Albert Mertz’ kunst, mellem det man kan kalde det rene og det urene. I det rene maleri holdt han sig til ren maling på lærredet inden for billedets rammer – eller til et rent koncept som for eksempel hans rød + blå-projekt. I de urene værker har ikke-kunstmaterialer fra virkelighedens verden invaderet kunsten i collager og assemblager. Det rene og det urene blev brugt sideløbende og tilpasset de forskellige perioder, hans kunst gennemgik, indtil han til sidst forenede dem i værker, hvor det rene røde og blå blev malet på hverdagsgenstande.


 

Udstillingssamarbejde
Udstillingen er et samarbejde mellem Sorø Kunstmuseum og Holstebro Kunstmuseum.

Sideløbende med udstillingen udgiver Strandberg Publishing bogen Forskellen er ens af Camilla Jalving og Christian Hald Foghmar, hvis forskning også har bidraget til udstillingens tematikker. 
Bogen vil være tilgængelig i museumsbutikken, når udstillingen åbner.

Alt dette er Deres! Albert Mertz 100 år
Sorø Kunstmuseum 26. september - 31. januar 2021.
Efterfølgende Holstebro Kunstmuseum 20. februar – 16. maj 2021.

Pressemateriale

 

Tak til fondene

Augustinus Fonden

Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond

Knud Højgaards Fond

Lektor Peer Rander Amundsens Legat

Trelleborg Fonden

Toyota-Fonden

Kvadrat



Åbningstider

Tirs-søndag

kl. 11-16

Torsdag
kl. 11-18


(caféen lukker 30 min. før museet)